Thursday, 27 June 2013

Tiga Chinta Ku

Sementara menanti minda ini bangkit untuk menukilkan sajak-sajak terbaru, izinkan aku menyiarkan kembali koleksi sajak peribadiku di Aku dan Sajak untuk segmen Ulang Terbit, pada setiap hari Khamis.


Tiga Chinta Ku

Terima kasih Tuhan
kerna anugerah-Mu
aku gembira
dengan tiga Chintaku.

Sembilan purnama
aku bersatu dengannya
bertarung duka, berteman suka
anyam kasih dengan udara yang sama
santak dibenar-Mu
melihat sendiri mentari nan satu.

Tiga darsawarsa lagi
aku dan Chinta memadu hati
ajarku diri, didikku berlari
kejar cita dan cinta
santak bertemu Chinta II.

Dialah Layla, akulah Majnun
akulah Rumi, dialah Juli
junjung tradisi Adam dan Hawa
sambung canang Al-Amin
dengan restu-Mu kami bersatu
berperang duka, berkawan suka
sama-sama mengait sayang
dengan bebenang kasih, muafakat dan asmara.

Betapa Kau Maha Pemurah
sejurus Chinta II buka mulut
aku melutut syukur
percaya, tidak percaya
kau hadirkan Chinta III
bakal sinari duniaku
yang deras berlalu.

Saat dan ketika ini
dengan jantung bergegup laju
ghairah dan teruja
tunggu Chinta pertama dan kedua
pimpin keluar madu mereka
untuk dipertemu denganku
yang penat menanti sembilan purnama.

Dengan iqamah ku pasang janji
kan ku bimbing Chinta III
jika tak seumpama Khadijah atau Fatimah
biar secantik Chinta, semolek Chinta II
cekal, cerdik lagi cermat.

Syukur pada Tuhan
kerna rahmat-Mu
aku bahagia
dengan tiga Chintaku.


(Selamat Hari Wanita Sedunia buat kaum Hawa, yang serupa tetapi tidak sama dengan ibuku tersayang)


Hasmi Haron
Kuala Lumpur, MALAYSIA
Mac 2006

Nota Kaki:

  1. Sajak ini dikarang sempena Hari Wanita Sedunia.

Wednesday, 26 June 2013

What is Koperasi Loan?

This article was first published on FreeMalaysiaToday website.

Similar to personal loan/financing offered by commercial banks, Islamic banks or DFIs (namely Bank Rakyat, Bank Simpanan Nasional and Agrobank), the interest/profit rate of this so-called credit cooperative loan is based on FLAT RATE!

Apa maksudnya? Kadar keuntungan/bunga tahunan dikira berdasarkan kepada jumlah pinjaman/pembiayaan, bukan seperti pinjaman/pembiayaan perumahan yang berasaskan "monthly rest".

So, extra careful whenever you think of applying for one :)

Apa-apa pun, adalah lebih baik mendapatkan pinjaman/pembiayaan peribadi daripada institusi kewangan dan koperasi daripada berhutang dengan ahlong.


Koperasi Loan?
June 26, 2013
It is a personal loan for employees of the government, statutory bodies, selected government-linked companies and municipal councils.
Are you an employee working in a government department, a statutory body, a government-linked company or a municipal council?  If you are, you could be one of the lucky Malaysians who qualify for Koperasi Loan – an easy-approval, low-interest loan with an ultra-convenient loan-repayment mechanism.
What is a Koperasi Loan?
A Koperasi Loan, or Credit Cooperative Loan, is a type of loan that is reserved specifically for workforce of government departments, statutory bodies, selected GLCs and municipal councils of Malaysia.
The amount that can be borrowed from a typical Koperasi Loan starts from as low as RM1,000 all the way up to RM250,000 (and sometimes even more).  Loan periods range from one year to 25 years.
As a financial product, a Koperasi Loan resembles a personal bank loan in almost every way.  It involves the lending of a sum of money from an institution to a borrower, at terms which are agreed upon by both parties.  And just like any personal loan, a Koperasi Loan can be taken for any purpose: from settling a debt, starting a business, getting married, buying a home or a car, financing your children’s education to taking a holiday, just to name a few.
Ultimately, the greatest difference between a Koperasi Loan and a conventional bank loan lies in the fact that the terms of a Koperasi Loan are usually much more flexible and “borrower-friendly” for those who are eligible to apply.
Key differences
Interest rate: Generally speaking, the interest rate of a Koperasi Loans is almost certainly much, much lower than that of a conventional bank loan.  As at June 2013, the lowest prevailing interest rate for a Koperasi Loan is 3.99%, compared to 7.6% for a consumer bank.
More flexible criteria:  Koperasi Loans are, on the whole, more lenient in the approval process compared to conventional bank loans.  In fact, Koperasi Loans can even be approved for borrowers with bankruptcy status, as well as those who could not get loans from banks due to less-than-desirable track records in the Central Credit Reference Information System (CCRIS) and the Credit Tip-Off System (CTOS).
Repayment method: Repayment for a conventional bank loan is done at a bank branch, via an ATM or through some form of direct-debit arrangement from a bank account.  Repayment for a Koperasi Loan is much simpler – it is conducted via direct deduction from one’s salary.
Loan payout: An important thing to take note about Koperasi Loan is that it does not disburse 100% of the loan amount to the borrower.  Usually, a percentage of the loan amount is retained, which can be interpreted as “one-time charge” incurred by the borrower.  The percentage retained can be up to 10% of the loan amount, or more.
Where do I get a Koperasi Loan?
There are many different types of Koperasi Loans all managed by different cooperative entities.  To apply for one, you could either approach such entities or go through an authorized agent.  An easier alternative is to use iMoney’s Koperasi Loan comparison table, where you can compare the rates and apply for one online at no charge.
This article is brought to you by iMoney, a price comparison website dedicated to helping Malaysians make the best use of their money. Check out their loan comparison tool here to compare interest rates across all Malaysian banks.

Tuesday, 25 June 2013

Charity trip to Yayasan Amanah An-Nur Maisarah

Good day everyone,

BNM Volunteers cordially invites all to join us for a day trip to Chemor, Perak on Saturday, 29 June 2013 to participate in Hari Perpustakaan with the children of Yayasan Amanah An-Nur Maisarah.

Yayasan Amanah An-Nur Maisarah is an NGO established in 2006 with the objective of taking care of the well-being of orphans and underprivileged children. The Yayasan would provide guidance and nurture the children with spiritual and physical aspects of learning, build strong character and guide them towards achieving academic excellence.

BNM Volunteers undertook a joint project with Islamic Relief Malaysia to build a library for the children of this home which currently houses 50 adorable children. The building was completed in April 2013.

To equip the newly constructed library with reading materials, BNM Volunteers had also organised a book drive in January 2013 and we wish to thank all who had generously contributed the books.

The time has come for us to deliver the reading materials. This will provide us with the opportunity to visit the home and spend some fun and game time with the children.

If you are interested to join, kindly email your name and extension number to deayud and dehasmi by Wednesday, 26 June 2013.

Selamat beramal

Monday, 24 June 2013

OFFICIAL MUSIC VIDEO: I Love You

Another promising single from Malaysian teenage singer-songwriter, Najwa Latif.

Let enjoy the song first, then we go to my two cent on this single and video music.



Dari segi melodi lagu I Love you ini, masih lagi sebuah lagu yang catchy dan radio-friendly, cuma stailnya tiada berbeza sangat dengan lagu-lagu beliau yang sebelum ini. Begitu juga gubahan muziknya juga biasa-biasa saja.

Dari segi lirik, biarpun tidak putus tetapi yang menariknya tentang lirik-lirik lagu Najwa Latif ialah ianya ringkas dan straight to the point. Kerana ianya ringkas, pelbagai interpretasi boleh dibuat. Dan mungkin kerana ini lagu-lagu Najwa Latif senang untuk connect dengan pendengar.

Najwa Latif sangat bertuah kerana dia mendapat syarikat rakaman yang tidak lokek untuk keluar duit membuat muzik video yang cantik. Tidak seperti Siti Nurhaliza di awal-awal karier beliau.

Naratif muzik video ini a bit predictable. Akan lebih melankolik jika disoroti dan dirakam rasa dan perasaan Najwa Latif yang dalam diam mencintai protagonis dalam muzik video ini.

Berapa bintang untuk lagu dan video muzik ini?

Lagu: ***1/2
Video muzik: ***1/2

Sunday, 23 June 2013

Bila Gambar Bercerita


Aku suka tengok gambar-gambar lama. Cuma gambar-gambar lama keluarga aku, satu demi satu lesap entah di mana. Ada yang kata ada di rumah si anu dan ada yang bilang ada di rumah si polan. Mungkin satu hari nanti, aku nak berkunjung ke rumah-rumah sanak saudara dengan membaca scanner. Nak scan gambar-gambar keluargaku yang mungkin ada dalam koleksi mereka. Jangan bimbang, aku bukan yang rampas gambar-gambar tersebut. You got my word :)

Gambar di atas diambil pada tahun 1982, kalau tak silap aku. Ketika itu, Mira baru berusia dua tahun. Comel betul Mira masa kecil-kecil. Rambutnya ikal dan lebat. Gambar itu diambil bersama-sama dengan arwah Nek Long, kakak sulung arwah Cikgu Jaafar. Satu bapa tetapi berlainan emak. Nek Long bermastautin di Bukit Senggeh. Jadi, kalau Nek Long datang ke Pasir Puteh, biasanya ada kenduri ataupun majlis perkahwinan. Tak silap aku, majlis perkahwinan sepupu Abah iaitu Angah Ata.

Ada dua benda dalam gambar ini yang menarik minat aku. Pertamanya, reban ayam di belakang sebelah kiri kami. Di situ biasanya, arwah Nek Mok (adik arwah Cikgu Jaafar) akan menempatkan anak-anak ayam yang baru menetas. Bercerita pasal ayam, aku acapkali bergaduh dengan arwah Nek Mok gara-gara ayam.

Ayam aku (yang dibela oleh ibu bapaku) dicakapnya ayam dia dan ayam dia dicakapnya ayam aku. Kadang kala ayam-ayam kampung ini lebih kurang sama bulu dan susuknya. Semoga Allah ampunkan aku dan arwah Nek Mok. Walaupun selalu kena hamun dengan arwah Nek Mok, sayang juga dia dengan aku. Ingat lagi kamera mainan yang dibelikan untuk aku semasa Nek Mok mengerjakan haji dulu. Seronok sakan aku bermain dengan kamera yang ada gambar-gambar Kaabah, Hajar Aswad dan Makkah. Dan aku ingat lagi, kenangan Nek Mok membawa aku dan Nazrol mengikuti rombongan orang kampung ke Kelantan.

Satu lagi benda yang menarik perhatian aku ialah jamban yang di belakang sebelah kanan kami. Dulu jamban kami di luar rumah. Aku pun tak pasti kenapa. Bilik mandi dalam rumah tetapi jamban di luar rumah. Mungkin orang dulu-dulu berpendapat tak baik membawa benda kotor ke dalam rumah kot. Dan jamban itu tak ada pili air. Jadi sekiranya kami ingin menunaikan hajat, kami terpaksa mengangkut sendiri sebaldi air ke dalam jamban. Dan jamban itu jugalah tempat Along Zam curi-curi hisap rokok!

Sekarang ini, kedua-dua benda itu sudah tiada. Lama juga ia telah dirobohkan. Reban itu dirobohkan sebab Nek Mok telah bina reban baru yang lagi besar di belakang jamban itu. Manakala, jamban itu dirobohkan kerana arwah Ayah Ameng telah membina jamban dalam rumah pusaka peninggalan moyang.

Best juga tengok gambar lama ni. Terimbau kenangan-kenangan lalu.

Saturday, 22 June 2013

Kak Pepah: Syurga di bawah telapak kaki ibu

Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua.

Gembiranya dapat berjumpa lagi. Kak Pepah harap semua pembaca sihat sejahtera. Selamat bersantai dengan keluarga tercinta. Dewasa ini, kehidupan kita makin sibuk dan sesak. Jadi, masa untuk bersama-sama keluarga makin berkurangan. Samalah kita dek non! Kak Pepah pun wanita berkerjaya. Cuma di hujung minggu saja masa untuk berceria dengan keluarga tercinta.

Jika minggu lepas kita bercerita pasal Kiah Propa, minggu ini Kak Pepah nak berkisah tentang keluarga. Kan orang cakap, rumahku syurgaku.

Kak Pepah memang tak suka kalau ada orang yang suka membelakangkan keluarga mereka. Keluarga adalah tiang seri kejayaan seseorang. Betul tak?

Kadang kala bila Kak Pepah baca tentang selebriti itu selebriti ini menjaga cerita yang kurang enak tentang keluarga sendiri, sebak hati ini. Esok lusa kalau mereka sakit atau mati, rasa-rasa siapa yang akan menguruskan mereka? Ya betul, keluarga mereka!

Hari tu tentang pelakon muda yang bergaduh dengan ibu kandung menerusi media massa. Dan baru-baru ini, seorang pelakon senior, sindir menyindir mak mertua sendiri menerusi media sosial. 

Pertamanya, berdosa besar jika seorang anak mengutuk atau menghina ibu kandung sendiri. Period. Dalam Islam taraf mak mertua adalah mahram sepanjang hayat. Dalam kata lain, sekiranya kita bercerai dengan isteri/suami, mertua tetap kekal mahram kita. Dan ada alim ulama yang berpendapat, menjaga hati dan perasaan ibu bapa mertua adalah wajib selagi mana tidak melanggar syariah Allah taala.


Dalam hal ini, Kak Pepah kagum dengan penyanyi remaja, Najwa Latif yang tampak matang berdepan dengan media massa. Biarpun diasak dengan soalan provokasi daripada wartawan yang terkenal dengan sikap mengadu domba, Najwa Latif tetap memberikan jawapan yang bijak lagi terbaik, "Saya tidak mahu komen apa-apa tentang hal keluarga kerana hal ini adalah hal keluarga dan saya tidak mahu orang-orang yang saya sayangi terluka".

Ketika itu Najwa Latif baru habis SPM! Mungkin Afiq Muiz dan Farid Kamil boleh belajar serba sedikit daripada gadis ini tentang kemahiran PR dan adab-adab berkeluarga.


Sehingga kita bertemu lagi...

Friday, 21 June 2013

Travel Advice: Singapore Haze Report

Some of my friends love to go shopping in Singapura. I hope the appended travel advice would be helpful.

Masalah jerebu ini bukannya masalah Singapura sahaja, malah juga mendatangkan masalah kepada rakyat Malaysia juga. Pihak berwajib Indonesia perlu lebih serius dalam menangani aktiviti pembakaran hutan di Indonesia yang mendatangkan masalah pencemaran kepada penduduk di rantau nusantara ini.

Dan ianya berlaku saban tahun.

Sudah berbuih pihak berwajib Singapura dan Malaysia menggesa agar pihak berwajib Indonesia bertindak segera tetapi macam tiada perubahan yang total kepada masalah ini!

I have an handful of Indonesian friends and all of them are hospitable, rational and accommodating. I'm sure the Indonesian authority is the same too.

Kita kan serumpun :)



Dear Valuable Partners,
Warmest Greetings from RMG Tours Pte Ltd SINGAPORE!
Hope that all is well with you.
Please be alert that Singapore has been effected recently by transboundary smoke haze
transpired by the forest fire in Sumatra. 
Hazy Conditions Update
(Updated on 18 June 2013)
Southwest Monsoon conditions have onset over the region since the beginning of the week, with low level winds blowing predominantly from the southeast or southwest. The Southwest Monsoon season typically last from June to September and is the traditional dry season for the southern ASEAN region. In the coming months, occasional extended periods of drier weather can be expected in the region. During the season, increased hotspot activities may be expected in Sumatra and Borneo. In addition, transboundary smoke haze could affect the region during periods of persistent dry weather conditions.

Weather conditions in the region have become drier and an increase in hotspot activities has been observed mainly over central Sumatra.  113 and 187 hotspots were detected over Sumatra on 17 and 18 June 2013 respectively.  The smoke haze from the fires in Sumatra was brought over by prevailing winds blowing from the southwest or west, and has affected Singapore since 13 June 2013.  The hazy conditions are expected to persist for the next few days.

Thursday, 20 June 2013

Congrats, your video's now on YouTube!

From: YouTube <noreply@youtube.com>
Date: 20 June 2013 22:10
Subject: Congrats, your video's now on YouTube!


                                             
Way to go, Ron Hasmi!
Your video's now on YouTube.

Want to spread the word about your newest video? Share your video
For easy uploading, check out the free YouTube Capture app. It creates beautiful videos and makes sharing simple on your iPhone, iPad or iPod Touch.
We've sent this email to arenaku@gmail.com to let you know that your upload is finished processing and is ready to be shared. You can unsubscribe from notifications for finished uploads by visiting Email Preferences.
©2013 YouTube, LLC 901 Cherry Ave, San Bruno, CA 94066

Tokyo monotagori

Sementara menanti minda ini bangkit untuk menukilkan sajak-sajak terbaru, izinkan aku menyiarkan kembali koleksi sajak peribadiku di Aku dan Sajak untuk segmen Ulang Terbit, pada setiap hari Khamis.


Tokyo monotagori

Ku injak tanah Edo ini
berbaur harapan dan impian
terpupuk sejak dua darsawarsa lalu.

Titip-titip rindu
undang semula memori itu:
sekeluarga mengadap peti televisyen
saksi suka dan duka
lihat bobrok dan gemilang
tonton satu perjalanan
tiga perempuan satu nama
membina kehidupan.

Sumimasen, sumimasen…
kamu Kobayashi Ayoko?
geleng kepala
awak Tanaka Yuko?
geleng lagi
anda Otowa Nobuko?
lagi geleng.

Ku cari lagi srikandi
di celah pencakar langit Shinjuku
di tengah kesibukan Marunouchi
di dalam kemewahan Ginza
di balik kecanggihan Akihabara
di mana dikau, srikandiku?
makin kemaruk aku.

Selaut manusia yang dilewati
sedikit demi sedikit; sana dan sini
muncul kesantunannya
hadir kecantikannya
datang kecerdikannya
tampil kecekalannya
dibawa bayu dingin Februari.

Sumimasen, sumimasen…
Oshin desu ka
lagi geleng kepala.

Ku batal niat cari srikandi
tika langkah sampai ke Harajuku
fahamlah aku, sedarlah aku
Edo juga seperti Kuala Lumpur:
kian luluh kulitnya
makin garau suaranya
di celah muda mudi Edo
yang pancawarna, pelbagai bentuk rupa
terbit bisikan sayu
sayonara Oshin-san.


Hasmi Haron
Kuala Lumpur, MALAYSIA
Februari 2006

Nota Kaki
  1. Sajak ini dikarang setahun selepas lawatan sambil belajar penulis ke Tokyo, Jepun yang dibiayai oleh Kerajaan Jepun, menerusi Japan International Cooperation Agency, JICA.

Sponsorship Request for Hari Perpustakaan Yayasan An-Nur Maisarah, Chemor, Perak

I called McD to request for sponsorship for a charity event in Chemor and was advised by Ms Junaidah Mazlan to write or email official to her colleague, Mr. Leonard Wong. So, I emailed to Mr. Wong as per attachment. I also forwarded the email to Ms Junaidah in case the email did not go through to Mr. Wong.

No notification from McD whether or not they have received the said email.

So, I tried to call Mr. Wong on Tuesday but no answer. I called again on Wednesday and managed to speak Ms Junaidah briefly. She advised me to speak to Mr. Wong, who was unfortunately not around until after lunch. After three failed attempts yesterday, I sent an email to Mr. Wong and Ms Junaidah before calling it a day.

This morning, alhamdulillah I managed to speak Mr. Wong. To my surprise, he said he might have overlooked the said email and requested me to give him some light to this request. So, I explained to him the objective of the event.

Then, came out the verdict.

I'm sorry we did not sponsor third party request for sponsorship, bla... bla... bla...

I thanked him and asked whether or not he will reply to me officially. Reluctantly, he agreed to do so and once again I thanked him and wished him a productive day and politely put down the phone.

Wow, that's what I call "I'm loving it" experience :)



---------- Forwarded message ----------
From: arenaKu uKanera <arenaku@gmail.com>
Date: 11 June 2013 18:46
Subject: Sponsorship Request for Hari Perpustakaan Yayasan An-Nur Maisarah,
Chemor, Perak
To: leonard.wong@xx.xxx.xxx


Dear Mr Wong,

Good evening.

My tele-conversation with your colleague Ms. Junaidah on the above is
kindly referred.

Attached letter is for your kind perusal and consideration, please.

Thank you.

(See attached file: Request for Sponsorship Letter.pdf)

ABNxcess – TV berbayar ketiga di Malaysia

banner-slide4
Sekarang, Astro mempunyai satu lagi pesaing iaitu ABNxcess. Ini adalah TV berbayar ketiga di Malaysia (keempat jika Maxis Home dikira entiti berlainan daripada Astro). Ia baru sahaja dilancarkan pada bulan Mei 2013 dan belum banyak ulasan tentang servisnya berbanding pesaing lain termasuk Unifi yang aku langgani sekarang.

Melihat kepada iklannya, agak berbaloi juga untuk aku berpindah kepada ABNxcess kerana ia menawarkan perkhidmatan internet pada kelajuan 10 Mbps (pakej Unifi yang aku langgani: 5 Mbps) dan 50 saluran TV pada harga RM99 (Unifi: RM149). Itu penjimatan sebanyak RM50!

Masalahnya sekarang kontrak Unifi aku masih berbaki lagi sehingga Disember 2013. Sekiranya Unifi tidak menambahbaik tawarannya, in shaa Allah aku akan ‘berhijrah’ ke ABNxcess.

Anyhow, competition is good for the industry and of course, for the rakyat! Alhamdulillah.

Wednesday, 19 June 2013

46 Tahun Yang Lalu...



Hari ini, genap 46 tahun arwah datukku Cikgu Jaafar kembali ke rahmatullah. Ketika itu, beliau berusia 37 tahun dan meninggalkan isteri keduanya dan tujuh orang anak.

Seawal usia 12 tahun, Abahku telah bergelar anak yatim piatu. Ibunya pergi selama-lamanya ketika Abah baru berusia 4 tahun.

Itu sebabnya apabila adik beradik atau sepupu aku mengomel tentang Abah, Angah, Mak Lang dan Mak Usu, aku selalu ingatkan mereka bahawa Abah, Angah, Mak Lang dan Mak Usu adalah anak yatim piatu sejak kanak-kanak lagi. Alhamdulillah, mereka dapat membesar, biarpun tiada ibu bapa, and I'm sure they have tried their very best to be the best parent that they can. And I'm so proud of them.

Teringat kata-kata, arwah Nek Yam kepada aku dua dekad yang lalu: "Kalau panjang umur datuk kau, mungkin dia gantikan Cikgu Ghaffar jadi Ketua Menteri Melaka."

Aku percaya ada hikmah di atas segala kejadian. Kalau datuk panjang umur, mungkin lain benar kehidupan Abah, dan mungkin Abah tak bertemu dengan Mak. Mungkin tiadalah aku. Yeap, Allah is Great!

Al fatihah buat datuk yang tidak pernah ku temui. Moga Allah ampunkan segala dosa datuk dan tempatkan rohnya di kalangan orang-orang yang mendapat keredhaan Allah taala.


Tuesday, 18 June 2013

Tahniah Fithree dan Azlina


Ini kali kedua aku ke Pekan. Pertama kali, untuk menziarah arwah Syed Alwee, ayah kepada my housemate.

Majlis resepsi ini diadakan di Masjid Sultan Ahmad Shah, Pekan. Lawa masjid ini.

Aku pergi bersama-sama Ieka, Danny, Wawa, Azzril, Dollah, Ed dan Fendy. Sedap lauk sambal ayam dan gulai labu yang dihidang. Berselera kami makan.

Di kesempatan ini, aku ingin mengucapkan tahniah kepada Fithree dan pasangannya, Azlina. Semoga ikatan perkahwinan ini mendapat keredhaan Allah taala dan berpanjangan bahagianya santak ke akhir hayat.

Monday, 17 June 2013

BNM wants more banks to join Agent Banking Programme

Another subject that is close to my heart i.e. financial inclusion. Bank Negara Malaysia has done a lot in realising the national financial inclusion agenda.

What is financial inclusion? In simple term, it means to ensure that all walk of life, regardless his/her background has easy access to financial services.

One of the measures is the implementation of agent banking, whereby banks appoint reliable agents to undertake on-site premise secured banking transactions.

Currently BSN and two commercial banks, namely Maybank and RHB are offering this facility and hopefully more and more banks will come on board.

So guys, look out for this logo when you want to do banking transactions in places where there is no physical presence of a bank branch.


Bank Negara Wants More Banks To Join Agent Banking Programme

KUALA KRAI, June 14 (Bernama) -- Bank Negara Malaysia (BNM) wants more financial institutions to participate in the agent banking programme which will benefit those living in rural areas where it was difficult to enjoy banking services.

Its director of development financial and enterprise department, Kamari Zaman Juhari, said since its introduction in 2010, only three banking groups -- Malayan Banking, RHB Bank and Bank Simpanan Nasional (BSN) -- had participated in the programme.

"We want to encourage more banks to join and now many of them have shown interest.

"An institution will undertake a detailed study before deciding to participate in the programme which has received an encouraging response from those living in the rural areas," he told reporters after officiating BSN's two-day community programme here today.

Also present were BSN's senior vice-president/head of community business department, Azaddin Ngah Tasir.

Kamari Zaman said at end-April this year, the banks had appointed over 4,000 agents like Pos Malaysia Bhd, petrol stations, sundry shops and telecommunication companies' agents, involving transactions of over RM760 million.

"Since the introduction of this service, over 86 per cent of the districts in the country have access to the banking services compaerd with only 46 per cent at end-2011.

He said Maybank, CIMB and Public Bank cooperated with telecommunication companies early this year to offer MyMobile service to mobile phone users.

"About 100,000 users are using the service involving RM4.2 million in transactions," he said.

Meanwhile, Azaddin said BSN has over 4,000 registered bank agents nationwide handling over 6.5 million transactions worth RM580 million

He said the registered bank agent service was an innovative service offered by BSN to help those in the rural areas which had no banking services.

-- BERNAMA

Sunday, 16 June 2013

Remembering 1st Backpacking Experience


P1010269
Yeap, it was my first time backpacking to our neighbouring country, Thailand. Well, not the whole Thailand, merely its capital city.

There were three of us – Shai, Fai and I. Whilst Fai have been there a few times, Shai and I were totally alien to Bangkok.

The best part is we did not book our accommodation in advance, so we spent the first four hours in the Bangkok, literally running from one budget hotel to another. Thank God, we found one, in Silom Street. So, moral of the story, book your hotel in advance!

I’m sure Bangkok has changed a lot since the first and last time I was there, which was way back in 2005. I think it’s timely to revisit this city, may be with my family this time. But, definitely not backpacking style and will make sure that I’ve book my room way in advance.

Thank you Shai and Fai for introducing me to the world of backpacking.
P1010210 P1010327 P1010224 P1010222

Saturday, 15 June 2013

penulisTamu - Kak Pepah

Assalamualaikum semua.

Apa kabar adik-adik, abang-abang, kakak-kakak sekelian. Harap-harap semua sihat sejahtera.

Nama saya Pepah. Bukan Pipah ya! P.E.P.A.H. Nak panggil Pepah boleh, nak panggil Kak Pepah pun boleh. Tapi janganlah tanya berapa umur saya. Bab-bab umur ni, sensitif tau untuk kaum Hawa. Lagipun, bak kata Orang Putih, apa ada pada nama.

Pertamanya, Kak Pepah nak ucapkan terima kasih kerana dijemput untuk menjadi penulis tamu di graharesidenKu. Insya Allah, Akak akan tulis cerita-cerita yang menarik untuk semua. Harap-harap tulisan Akak bukanlah yang jenis syok sendiri nanti.

Untuk tulisan pertama ini, Akak nak bercerita tentang seorang personaliti TV ni. Dia ni wanita tulen ya, bukan wanita jadian. Orangnya sihat, ceria dan tiada cacat cela, baik paras rupa atau bentuk tubuhnya. Yang Kak Pepah kurang berkenan sikit ialah karektor dia sama ada di kaca TV ataupun di corong radio.

Dia ni kiranya wartawan hiburan yang mensensasikan gossip. Pendek cerita, dia akan bergossip pasal artis itu, artis ini. Dah lah bergossip, dia ni suka ketawa terbahak-bahak.

Kak Pepah rasa tak sesuai karektor seperti itu. Mungkin dia cuba menjadi diri sendiri tapi tak pernah lah menyuburkan tabiat mengata dan mengadu domba. Dan satu lagi, awak itu wanita timur tidak perlu lah ketawa terbahak-bahak. Buruk benar.

Kak Pepah rasa pembaca semua tentu tahu siapa yang Kak Pepah maksudkan. Ya, personaliti itu tak lain tak bukan ialah Kiah Propa.

Entahlah, Kak Pepah harap sangat karektor yang bermegah-megah bergossip ni perlu diharamkan terus daripada kaca TV mahupun corong radio.

Kepada Kiah Propa, tone down sikitlah ketawa tu. Jom kita tinggalkan tabiat mengadu domba semoga industri seni tanahair lebih bermaruah dan berilmu. Amin.

Ok semua, hingga ketemu lagi. Assalamualaikum semua.


A Weekend Break in Kuantan


Rasa macam dah lama tak check in resort. Kebetulan ada undangan ke majlis perkahwinan my housemate in Pekan, aku pun ambil kesempatan untuk berjalan-jalan.

Mula-mula tu panas juga hati bila cuba tempah bilik di resorts in Cherating, all are fully booked for this weekend. Cuma yang ialah Hyatt Kuantan dan Swiss Garden Kuantan.

The latter is the cheaper option i.e. RM538 for 3D2N stay in a deluxe room.

Aku gerak selepas jabis kerja. Dan alhamdulillah, traffic was smooth. Sebelum tiba di resort, berhenti sekejap untuk makan malam.

Breakfast di Swiss Garden Kuantan was so-so. The spread was not that lavish but sufficient to cater all walk of life. Nasi minyak for breakfast?!? Hmmm...

Mungkin petang sikit nak cuba its spa and sauna.

Ok lah, nak masuk bilik dan bersiap ke majlis resepsi Syed Md. Fithree di Pekan.

Adios 😘

Friday, 14 June 2013

Jiah Khan

Dia dipercayai bunuh diri. Dan sekarang ini, pihak berkuasa India telah mendakwa kekasihnya, Suraj Pancholi atas tuduhan bersubahat dalam perbuatan membunuh diri.

Ini semua gara-gara ahli keluarga Jiah Khan menjumpai sekeping nota yang dipercayai ditulis sendiri oleh Jiah Khan sebelum membunuh diri pada 2 Jun 2013. Dalam nota tersebut, Jiah Khan dikatakan kecewa dengan sifat buaya darat kekasihnya itu.



Kepada yang tak kenal Jiah Khan, apa nama sebenarnya Nafisa Khan, boleh baca tentang beliau di sini.

Aku tertanya-tanya kenapa dia membunuh diri? Meminjam kata-kata Utusan Malaysia, apa  lagi yang dia mahu?

Jika sebelum ini industri seni di Korea Selatan digempar dengan perbuatan bunuh diri beberapa pelakon terkenal dan sekarang ini, di India pula.

Harap-harap jangan merebak ke Nusantara pula.

Apa-apa pun, takziah kepada keluarga Jiah Khan. Semoga tabah dan redha dengan ketentuan ini.

TakNak bunuh diri!

Thursday, 13 June 2013

AirAsia X IPO

Anybody out there is applying for this IPO? Is the RM1.45 price tag fair?

It's a Shariah-compliant IPO, unlike the ASTRO IPO last year. No cornerstone investors! If I'm not mistaken, they are offering the largest percentage for retail investors i.e. 10.6%

And AirAsia X is giving some carrots for retail investors in the form of free AirAsia tickets, but you need to subscribe at least 10,000 shares (100 lots) to get one free ticket or 100,000 shares (1,000 lots) for 3 free tickets.

Some analysts said it's for medium to long term investment and do not expect for dividend payout for the three years. Hmmm...

To buy or not to buy?

Tuesday, 11 June 2013

Monday, 10 June 2013

Izzarah in the house!


Salam everyone. My name is Izzarah and I'm 16-day old today, which is the first day of Syaaban.


Wednesday, 5 June 2013

1000 HANDS DANCE

I found this clip, performed by a Malaysian troupe with 9 dancers. I would like to seek help to find a Malaysian group who could perform this act with at least 11 dancers.

Ada tak?

 has shared a video with you on YouTube


©2013 YouTube, LLC 901 Cherry Ave, San Bruno, CA 94066

Merenung Semalam

Tak sangka gambar ini mendapat banyak ulasan. Hehehe, terasa glamour lak!

Tak salah untuk merenung semalam tetapi jangan renung terlampau lama. Bak kata orang, life goes on. Semalam sepatutnya menjadi tanda aras untuk hari ini yang lebih baik.

Itulah maksud gambar ini :)




Sent from my iPhone

Tuesday, 4 June 2013

Aku, Abah dan Kejanggalan

Alhamdulillah, aku masih punya Abah. Dan hari ini adalah hari ulang tahun kelahiran Abah yang ke-58. Aku panjatkan doa ke hadrat Allah taala agar Abah dirahmati dengan rezeki yang baik dan murah, berkat usia dan bahagia sentosa bersama-sama Mak dan kaum keluarga.

Once again, thank you Allah for giving me Abah, my beloved father in this world and hereafter.

I wrote the poem below when I was reading my Master degree in Manchester in 2008. Dan aku berharap, kejanggalan itu lenyap buat selama-lamanya.

Aku, Abah dan Kejanggalan

Duniaku tak pernah sesunyi itu
dan hidupku tak pernah sekaku itu
bersamamu petang itu
dalam Neo yang bergerak laju
ke bandar Melaka.

Duniaku tak pernah sesunyi itu
aku dan kamu
tiba-tiba hilang suara
hanya hela nafas yang kedengaran
kadang kala pendek
kadang-kadang panjang
berbaur keresahan.

Hidupku tak pernah sekaku itu
aku dan kamu
bak tunggul
cuma bebola mata bergerak-gerak
cari kekuatan
tunggu keabraban.

Biarpun asalnya sama
aku dan kamu
sama-sama janggal dan kekok
resah
dalam kesunyian dan kekakuan
penuh kebingungan itu.

Abah...
walau kita janggal lagi kekok
aku tahu kau sayang darah dagingmu ini
dan ketahuilah jua
aku sayangkanmu, abah!
dari sini santak akhirat.


Hasmi Haron
Manchester, England
4 Jun 2008