Wednesday 19 June 2013

46 Tahun Yang Lalu...



Hari ini, genap 46 tahun arwah datukku Cikgu Jaafar kembali ke rahmatullah. Ketika itu, beliau berusia 37 tahun dan meninggalkan isteri keduanya dan tujuh orang anak.

Seawal usia 12 tahun, Abahku telah bergelar anak yatim piatu. Ibunya pergi selama-lamanya ketika Abah baru berusia 4 tahun.

Itu sebabnya apabila adik beradik atau sepupu aku mengomel tentang Abah, Angah, Mak Lang dan Mak Usu, aku selalu ingatkan mereka bahawa Abah, Angah, Mak Lang dan Mak Usu adalah anak yatim piatu sejak kanak-kanak lagi. Alhamdulillah, mereka dapat membesar, biarpun tiada ibu bapa, and I'm sure they have tried their very best to be the best parent that they can. And I'm so proud of them.

Teringat kata-kata, arwah Nek Yam kepada aku dua dekad yang lalu: "Kalau panjang umur datuk kau, mungkin dia gantikan Cikgu Ghaffar jadi Ketua Menteri Melaka."

Aku percaya ada hikmah di atas segala kejadian. Kalau datuk panjang umur, mungkin lain benar kehidupan Abah, dan mungkin Abah tak bertemu dengan Mak. Mungkin tiadalah aku. Yeap, Allah is Great!

Al fatihah buat datuk yang tidak pernah ku temui. Moga Allah ampunkan segala dosa datuk dan tempatkan rohnya di kalangan orang-orang yang mendapat keredhaan Allah taala.


No comments: