Thursday 27 November 2008

Duit Untuk Budak Hitam

Aku masih ingat lagi wajah budak itu. Wajah itu betul-betul melekat dalam ingatan. Begitu juga lalat-lalat yang bertenggek, mengelilingi kelopak mata dan bibirnya kering. Budak itu dipangku oleh ibunya yang turut lemah kudratnya.

Ketika itu, aku baru berusia 10 tahun.

Sejak daripada hari itu, aku bahagikan wang saku kepada tiga bahagian. 30 sen untuk sepiring mee goreng ataupun nasi goreng dan segelas air sirap. 10 sen untuk disimpan dalam tabung gajah yang aku dapat ketika bertikam di funfair di Bandar Melaka dan 10 sen lagi untuk disimpan dalam kendi.

Kalau tak silap ingatan aku, ketika penghujung tahun, aku berjaya menyimpan kurang 30 sen, RM8. Aku terus mendapatkan Mak.

"Along nak bagi kepada budak hitam tu, Mak. Kasihan dia, tak ada makanan, tak ada pakaian."
"Budak hitam mana?", tanya Mak bersungguh-sungguh.

"Yang dalam TV hari tu," jawab aku sambil menunjukkan TV warna yang baru dibeli oleh Abah awal tahun 1987. Itu pun setelah didesak oleh aku dan Mira, selepas menonton Juara Muzik-Muzik 1986 di rumah jiran.

Satu petang di awalan bulan Disember, Mak mengajak aku dan Mira ke Kampung Jawa. Hendak beli baju dan kasut sekolah baru. Mak suruh aku bawa sekali duit untuk budak hitam.

"Kita nak pergi rumah budak hitam tu ke, Mak? Dia tinggal di Melaka ni ke?"

Mak cuma mendiamkan diri. Sampai sahaja di Stesen Bas Bandar Melaka, kami pun menaiki beca ke Kampung Jawa. Aku dan Mira gembira sakan kerana masing-masing dapat dua pasang pakaian sekolah dan sepasung kasut baru. Dan juga beg sekolah dan botol air baru.
Untuk perjalanan pulang, Mak membawa aku dan Mira berjalan kaki.

"Apa kata Along sedekah duit tu kepada Atok tu?" ujar Mak sewaktu kami menaiki Jambatan Hang Tuah, 400 meter daripada stesen bas.

"Tapi duit ni untuk budak hitam, Mak!"

"Budak hitam tu tinggal jauh di benua Afrika. Macam mana Along nak pergi dan bagi? Kena naik kapal terbang baru boleh sampai."

Aku menarik muka.

"Okey lah, Along simpan saja duit tu. Lepas ni simpan pula duit untuk beli tiket kapal terbang," ujar Mak sambil menarik tangan sebagai signal untuk meneruskan perjalanan. Ketika melewati lelaki tua itu, aku sempat menangkap wajah sedihnya. Apabila terpandang sahaja kaki kirinya yang kudung, aku cepat-cepat mengalihkan pandangan. Dan aku mempercepatkan langkahku.

"Kalau Along kena kejar penjahat ke, anjing ke, Along boleh lari menyelamatkan diri kan? Along rasa Atok tu boleh lari tak?" tutur Mak sejurus kami menuruni jambatan tersebut.

"Duit ni Along simpan untuk budak hitam, Mak."

Mak cuma mengangguk. Mira mengejekku bila aku memandangnya. Beberapa langkah kemudian, aku menarik-narik tangan Mak.

"Mak tunggu ya. Along nak beri duit ni kepada Atok tu. Mak tunggu tau," ujarku sebelum berlari mendapatkan lelaki tua itu.

Nanti aku simpan lagi untuk kau ya, budak hitam. Nanti aku simpan lagi, getusku dalam hati.


Note: This post was first published on BNM Volunteers Community Blog.

7 comments:

Zetty said...

what a beautiful entry!

Mus The Great said...

u really have a way with words....

tungkai said...

Awwww....Stesen Bas Bandar Melaka,Kampung Jawa,Jambatan Hang Tuah.....

Ko mengingatkan aku zaman budak2 dulu...nostalgia betul...

looka80 said...

badril - the best entry ever la dude! terharu sgt...

Unknown said...

Juara Muzik 86?? Francesca Peters!!!! Owhh mak skerzz!!

Brecht said...

Very moving entry Badril! U hv such wonderful memories of your youth = ) Thx for sharing them.

ukanera arenaku said...

thanks Zetty, thank u Mus.

tungkai:
ye lah, sama ada shopping kat kg jawa ataupun shopping centre atas stesen bas bandar melaka tu kan... or Madam's King.

sham:
thanks.

Lee Novotny:
me too, a fan of Frans. Was so happy that night because she won both 1st and 2nd places!

Mush:
thank you. hug Nora for me, pls...