Thursday 6 November 2008

Usik Mengusik Atas Jalanraya

Sebelum aku terus menulis, biar aku maklumkan bahawa aku bukannya seorang pemandu yang berhemat. Tapi kerana nakal, aku mengusik beberapa pemandu, yang juga bukan pemandu-pemandu yang berhemat di lampu isyarat, di persimpangan antara Jalan Parlimen dan Jalan Raja Laut.

Setiap pagi, laluan daripada Jalan Parlimen ke Jalan Tun Perak akan ditutup. Untuk melalui Jalan Tun Perak, pemandu perlu memasuki Jalan Raja Laut, sebelum membuat pusingan U ke Jalan Tunku Abdul Rahman.

Bagi segelintir pemandu yang degil, mereka akan membuat pusingan U di lampu isyarat, di persimpangan antara Jalan Parlimen dan Jalan Raja Laut. Ini sudah tentu menyulitkan pejalan kaki seperti aku yang ingin melintas.

Pagi ini, aku keluarkan telefon kamera aku dan pura-pura mengambil gambar pesalah-pesalah lalu lintas ini.

Pesalah pertama, seorang kakak yang tampak manis dengan tudung hijau pucuk pisang. Dia memandang tepat ke arah aku dengan mulut yang melopong! (Smile... you're in candid camera! hehehe)

Pesalah kedua, seorang amoi yang berambut lurus panjang. Dia menjeling aku dan segera menarik muncung. (Sungguh buruk perangai!)

Pesalah ketiga, seorang pakcik yang aku rasa berasal daripada utara Malaysia, sebab dia menuturkan, "Hang ni menyibuk je!" (Penyibuk dikatanya aku! hehehe)

Teringat aku kepada Busu dan adik perempuan aku. Bila agaknya mereka berdua akan memandu kereta. Asyik perbaharui lesen, tapi bawanya, tiada. Be brave, sayang...


p/s: Have a pleasant vacation, Ril!

1 comment:

looka80 said...

badril - alangkah bagusnyer klu di sudut ujung selekoh ada sorg polis trafik sedang menunggu kan? *sighh*. dat wld be the best time to say "gotcha!!"