Monday 24 November 2008

Berkelah di pantai yang indah...

Tajuk post ini aku ambil dari bait lagu yang aku pelajari di Tabika Kemas.

Tiba-tiba, mereka yang berada di sekeliling aku pasang hajat untuk berkelah. Termasuk teman serumah aku, yang bersama-sama tiga empat kawannya, pergi berkelah di Sungai Tekala (ke Sungai Berkala?) hari Sabtu yang baru berlalu.

Memandangkan aku sudah buat janji dengan bapa dan ibu saudara aku, aku terpaksa menolak pelawaan tersebut.

"Jomlah kita pergi Sabtu depan," ujar Mak Lang aku, semasa aku bangkit tentang gambar-gambar perkelahan mereka di Ulu Yam, yang aku lihat dalam akaun myspace sepupu aku, Aman.

"Ni bukan yang di luar tu. Masuk dalam lagi, betul-betul tak jauh dari kebun Achik kau!" tutur Mak Lang lagi.

Sejak Achik Malek beli kebun dan berkebun di situ, acapkali keluarga besar kami ke sana untuk beristirehat. Dan acapkali juga aku ketinggalan lantaran kerja dan komitmen yang tak sudah-sudah.

"I cadangkan awak pergi Sungai Sedim. Kak Sharifah dah pergi, memang best!" tutur Kak Sharifah kepada aku dan adiknya, yang dari tadi memicit-micit kepalanya. Mereka baru balik dari Kuala Gandah, selepas sehari berpanas menonton gajah-gajah di Taman Pemuliharaan Gajah, Pahang.

"Mentang-mentanglah percuma, kemudahan pun ala-ala saja!" getus Kak Anna.

"Jomlah kita berkelah minggu depan, di Bukit Belachan!" cadang aku kepada Sham, Mus, abang Jamal dan Nizam. Masing-masing memandang antara satu sama lain dengan senyum-senyum yang tak berapa menjadi.

"Bukit Tinjau ke, sambil makan sandwich sardin." Masing-masing diam seketika, sebelum topik perbualan tukar kepada Camelia membeli belah di Petaling Street dan pose Nasha Aziz ketika trauma diintip!

Hujung minggu ini, selain menonton Selamat Pagi Cinta bersama dengan Kak Sha, Azzril dan Farid, aku juga belajar tentang sungai, air terjun dan perkelahan.

Sekejap... bukan ke Sungai Sedim tu di Kedah. Salah satu lokasi menarik untuk white water rafting.

Hehehe... Kak Sharifah... Kak Sharifah... Ke aku yang salah dengar?


p/s: Happy birthday to my former boss, Alison Ang Ing Ing, my cousin Fauzi in London, my classmate (we still are until our graduation next month), Mohammed Elamin, who's currently doing his intern in New York and one of my Manchester buddies, Sharil. All the best in your undertakings.

3 comments:

Mus The Great said...

jom!!

looka80 said...

badril - rock on dude! i ok jek...

ukanera arenaku said...

ok, set this sunday k! will text u guys with the details.