Sunday 30 November 2008

Selamat Pengantin Baru, Pakcik Mamat!

Post ini sudah lama tertangguh. Kurang lebih sebulan setengah. Ini adalah majlis pernikahan sepupu kepada Abah aku, kira pangkat bapa saudara. Tapi, memandangkan kami sebaya, dan membesar sama-sama, aku cuma memanggilnya, Mamat dan dia (serta seluruh warga kampung Pasir Puteh) panggil aku... Has (baca: As). Mus... kalau kau ketawa, jaga kau! hehehe.

Masa kecil dulu, kami bertiga - aku, Mamat dan Jali, seorang lagi sepupu Abah aku, ke sana ke sini bersama-sama. Bergusti di serambi rumah Nek Kotak (aku pun tak tahu bagaimana adik Nenek aku ini boleh dapat gelaran sedemikian, sedangkan namanya ialah Jamaliah), bermain rounders di kawasan lapang sebelah Masjid As-Syakirin, berkubang di benteng (baca: tali air) ataupun membuntuti jentera yang membajak sawah milik Dr. Zaleha, sambil meraba-raba serkap dengan harapan meluap-luap untuk mencekak ikan haruan ataupun keli.

"Bila korang nak kawin ni? Sementara aku masih hidup ni, nak tengok kamu naik atas pelamin," tutur Nek Angah, yang juga mak Pakcik Jali.

"Tunggu dak As kawin dulu. Dia dah ada serba serbi," jawab Mamat.

"Eh, mana boleh anak buah melangkah bendul. Betul tak, Nek?" Nek Angah cuma menggeleng. Dan kami menerbitkan tawa kecil.

"Kau balik tau!" pesan Mamat bersungguh-sungguh, ketika aku berjumpa dengannya pada pagi Aidilfitri yang lalu. Riak mukanya ceria dan manis, bagai sudah terbayang-bayang nikmat berumahtangga.

"Insya-Allah, aku akan balik."

Ketika majlis pernikahan Mamat di Masjid Limbongan, Jali sedang ditahan di wad Hospital Besar Melaka. Dia dilanggar lori ketika hendak ke tempat kerja. Seperti aku, Pakcik Jali juga tumpang gembira dengan berita baik ini. Riak mukanya disaksikan aku ketika melawatnya, sesudah aku menghadiri majlis akad nikah Mamat.

"Lah... adik kau rupanya, Faizal?" ujar aku sambil bersalaman dengan Faizal, rakan sekolah aku ketika di Sekolah Tinggi Melaka.

"Sorang je?" tanya Faizal, dengan dua orang anak di kiri kanannya. Sambil tersenyum, aku mengangguk.

Selamat Pengantin Baru, Pakcik Mamat. Semoga berbahagia santak ke akhir hayat.

"Manalah Tok Kadi ni?"

"Awak setuju untuk dinikahkan?"

"Sejuknya tangan kau ni!"

"Nak baca semua ni ke, Tok Kadi?"

"Ini adalah mas kahwinnya"

"Sarungkan perlahan-lahan, nak. Makcik nak ambil gambar ni!"

"Terima kasih, kanda!"

"Sayang, dinda!"

6 comments:

tungkai said...

Laa...si Mamat ke yang kawen tu..Wahh..Selamat Pengantin Baru. 6 tahun aku dok belajar sekelas ngan dia kat Sek Keb Bachang dulu..Nanti kirim salam kat dia ek..

Err..Faizal mana ni..??Faizal Ismail?? Dia duduk Limbongan tak silap aku...

Teringat kat Udin panggil Bob dengan nama Limbongan/Limbong/Lombong/Mrs Lim hahaha....

Unknown said...

selamat pengantin baru kepada kedua dua mempelai..semoga kekal ke anak cucu cicit tuh semua :)

p/s Nek Kotak sebab dedolu dia suka kutip kotak kot??? hiks..

ukanera arenaku said...

tungkai:
yeap, Faizal Ismail! dah dua org anak dia!

lee novotny:
will ask my Nek Angah, in case she knows. I heard you will be coming home soon for vacation. Betul ke? We shall meet tau!

Mus The Great said...

hehe..nak tunggu miron lak bila nak khawin...the pressure is mounting now...

Zetty said...

bila awak nak nikah?

ukanera arenaku said...

mus: mentang2 mak ayah kau dah carikan... sombong kau, kan!

zetty: insya-Allah...