Tuesday 4 November 2008

Antara Takziah dan Menangis.

Beberapa hari ini, aku terima beberapa berita kematian.

Pertamanya, takziah buat Kak Liza K dan keluarga di atas pemergian ayahanda tercinta. Begitu juga dengan Adrina, yang pernah sama-sama bekerja untuk beberapa projek tidak lama dulu, yang turut kehilangan ayahanda tersayang pada hujung minggu lalu. Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh-roh mereka dan ditempatkan di kalangan orang yang beriman.

Semalam, aku turut diberitahu tentang pemergian Shaiful, bekas teman lelaki salah seorang ahli grup Keji tapi Suci. Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh beliau.

Dan moga Kak Liza K, Adrina dan A tabah dengan dugaan ini. I will always be there to be the shoulder for you to cry on.

Bercakap tentang menangis, aku memang jarang menangis. Malah, aku tak ingat bila kali terakhir aku menangis kerana aku betul-betul susah nak menangis. Biasanya aku menangis bila ada kematian ahli keluarga terdekat, berbicara dari hati ke hati dengan Mak dan Abah tersayang, ataupun menonton filem/drama yang mengenengahkan konflik, yang benar-benar konflik, antara ahli keluarga.

Bagi aku, air mata adalah sesuatu yang berharga. Kalau setakat perkara remeh temeh seperti salah faham antara kawan-kawan, bagi aku buang air mata sahaja kalau menangis.

Oh ya... tak silap aku kali terakhir aku menangis ialah tahun lepas apabila aku seorang diri, membaca SMS berikut:

"Salam... nak bgtau Pak Lang Jailani meninggal dunia arini..."

Sehari sebelumnya aku menangis juga ketika menonton konflik antara Nora Walkers dan dua orang anaknya - Kitty dan Justin, dalam Brothers and Sisters.

Betul, sejak itu aku belum lagi menangis.


p/s: Good luck to Barack Obama in today's US Presidential Election.

4 comments:

Zetty said...

al-fatihah kepada yg telah pergi meninggalkan kita.

Mus The Great said...

sometimes we dont have to explain ourselves to our friends and sometimes we might as well do...

looka80 said...

badril - i remember that i cried like 'meroyan giler' when my sister passed away 11 years ago.

ukanera arenaku said...

zetty:
al-fatihah to ur parents too.

bila nak get together?

mus:
yeap, totally agree.

sham:
seen that in my family but yet to do it myself. she must have been so closed to u. al-fatihah for her too.