Tuesday 11 November 2008

Caruman oh caruman!

Beberapa orang kawan aku mengomel tentang isu potongan KSWP daripada 11% kepada 8%. Isu yang sama juga muncul di akhbar-akhbar, menyuarakan bantahan kesatuan-kesatuan pekerja serta orang ramai tentang jalan mudah yang diambil oleh KWSP.

TPM mengumumkan di dalam Parlimen baru-baru ini bahawa potongan caruman sebanyak 3% itu bukannya MANDATORI. Satu Malaysia mendengarnya ataupun membaca tentangnya. Kecuali TPM salah baca teks yang telah disediakan oleh Kementerian Kewangan itu. Namun, aku tak rasa TPM salah baca, lebih-lebih lagi ini adalah ucapan penggulungan belanjawan sulung beliau. Seperti kita semua, tentunya apa-apa sahaja yang pertama kali kita lakukan, insya-Allah, akan dilaksanakan dengan penuh iltizam dan kesungguhan.

Aku lebih condong kepada pendapat bahawa KWSP mengambil jalan mudah. Pengalaman berurusan dengan KSWP sebelum ini dan juga beberapa organisasi awam yang tidak cekap seperti PTPTN, tidak bisa memutihkan lagi persepsi aku terhadap KSWP dan PTPTN.

Aku faham betul ada sesetengah orang yang lebih GEMAR menyimpan di kala kesempitan, untuk bekalan di hari muka. Bagi yang perlukan duit lebih di ketika ketegangan hidup dewasa ini, secara logiknya merekalah yang perlu memecahkan(dengan mengisi borang) ruyung untuk mendapatkan sagunya.

Ataupun, suntikan dua tiga bilion ringgit ke dalam pasaran domestik adalah penting untuk turut sama merancakkan ekonomi negara ketika duni di ambang kemelesetan ekonomi. Sekiranya ini benar, Kerajaan tidak perlu untuk berselindung. Atas semangat cintakan Malaysia, rakyat juga perlu bergandingan dalam memperkasakan pembangunan negara. Dalam hal ini, meransangkan pertumbuhan ekonomi domestik dengan kuasa beli mereka.

Jadi, apa akar persoalan ini? Salah bacakah? KSWP ingin mengambil jalan mudah ataupun ekonomi kita perlukan kecairan tambahan?

No comments: