Thursday 17 January 2013

Ulang Terbit: Merdeka

Sementara menanti minda ini bangkit untuk menukilkan sajak-sajak terbaru, izinkan aku menyiarkan kembali koleksi sajak peribadiku di Aku dan Sajak untuk segmen Ulang Terbit, pada setiap hari Khamis.




Merdeka

Hari ini aku umpama tekukur betina 
yang dibenarkan keluar 
dari sangkar neraka. 

Sekian lama berendam sengsara, berselimut derita 
hari ini Tuhan jatuhkan rahmat-Nya lagi 
memutuskan rantai-rantai seorang jantan 
yang dua darsawarsa membelengguku. 

Gembiraku pada Tuhan 
yang menggerak tukul itu 
yang menyuntik belas pada si Arif 
yang mengeluar suara-suara adil dari wakilku 
yang membogelkan seorang bapak 
yang menjernihkan wajah seorang isteri. 

Sekarang aku bebas 
tahukah engkau bagaimana rasanya? 
umpama bersimpuh di bawah pohon sena 
di satu petang yang redup, nyaman 
sambil mengulum ais-krim Malaysia. 

Aku bebas ini hari 
bersama lima puteri dan tiga putera 
serta parut-parut yang membalut tubuh 
tahukah engkau apa rasanya? 


Hasmi Haron  
Kuala Lumpur, MALAYSIA 
27 Ogos 2001 

No comments: