Monday 9 July 2012

Al-fatihah buat Arwah Puan Azah Aziz


My heartfelt condolence to the family of Prof. Diraja Ungku Aziz and Tan Sri Zeti Akhtar Aziz on the demise of Puan Azah Aziz today. May Allah bless her soul and place her amongst His believers.

Al-fatihah.

*********************************************************************************

Thank you to readers and Herman for highlighting this mistake of mine. Sorry for any inconvenience caused.

Beliau dilahirkan pada 19 Jun 1951 21 Ogos 1928 [Terima kasih kepada Tinie & Maya di atas pembetulan fakta ini] di Johor. Beliau telah mendirikan rumah tangga bersama En. Ismail Yasin dan memperoleh tia cahaya mata iaitu Izreen Fara, Izan Fareeza dan Muhammad Izhar.




(Gambar Ketika beliau menghadiri rumah terbuka Muhyiddin Yasin)


Pendidikan awal beliau bermula di Muar dan seterusnya di Sek. Tun Fatimah, Johor. Beliau telah melanjutkan pelajaran di Universiti Malaya dan berjaya mendapat ijazah sarjana muda dalam bidang sisiologi dan antropologi pada 1974.


Kerjaya beliau bermula sebagai pegawai di perkhidmatan awam di negeri Johor. Selepas itu, beliau menjadi pegawai tadbir di Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dari tahun 1974 hingga 1975. Belaiu telah menyertai Bank Simpanan Nasional (BSN) pada bulan September 1975 dan menjadi pegawai pertama yang memasuki perkhidamatan BSN sejak diambil alih oleh Pejabat pos. Antara jawatan yang pernah disandang oleh beliau ialah setiausaha lembaga, pengurus pentadbiran dan penjawatan, pengurus pembangunan perniagaan, pengurus cawangan Kuala Lumpur, pengurus kanan operasi bank dan pemasaran dan pengurus knana hal ehwal awam dan pemasaran. Jawatan akhir beliau beliau dgn BSN ialah Pengarah Hal Ehwal Awam dan Komunikasi Korporat BSN.


Semasa berkhidmat gn BSN, Beliau telah menjadi wanita pertama dilantik sebagai pengurus cawangan. Beliau juga pemangkin dan pelopor kepada kursus bersiri 'FEELINGS" untuk kakitangan BSN yang menekankan personaliti yg berketrampilan dan kemampuan utk berkomunikasi kepada pegawai2 barisan hadapan dan keseluruhan bank yg memerlukan kursus etika sosial dan keterampilan. Puan Atikah turut menduduki kerusi ahli lembaga pengarah dlm anak sykt BSN, iaitu Permodalan BSN Berhad dan BSN Finance Berhad.


Selain itu, Beliau juga turut melibatkan diri dalam pelbagai aktiviti sosial dan kemasyarakatan. Beliau ialah Timbalan Pengerusi PUSPANITA BSN, ahli majlis tertinggi PUSPANITA kebangsaan, ahli jawatan kuasa bahagian UMNO Ampang Jaya, ahli lembaga persatuan siswazah wanita malaysia dan ahli jawatan kuasa persatuan penduduk Ampang Jaya. Beliau pernah menjadi ahli jatan kuasa publisiti dan pemasaran diperingkat antarabangsa international Saving Bank Institut. Puan Atikah merupakan wanita pertama di Malaysia yg menjadi hos talk show iaitu bersama Atikah di RTM selama tiga tahun dari tahun 1995 hingga 1997. Kini beliau telah bersara daripada BSN utk melibatkan diri dlm sektor awam. Antara penglibatan beliau adalah sebagai pengarah urusan ATK Communication Sdn. Bhd., pengarah hal ehwal koporat bagi sykt Avon Cosmetics dan Asia Pasific Adviser, Temporal Brand Consulting Sdn. Bhd.


Pada 1995, beliau telah menerima bintang kesatria Mangku Negara (K.M.N) daripada Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agung.

3 comments:

Iskandar aka DR Bubbles said...

Salam sejahtera Tuan Hasmiron,

Biodata ini merujuk kepada orang lain, tuan.

no name said...

maaf.. biodata tersebut salah sama skali.. sila perbetolkan...
terima kasih

Ila Ishak said...

siapa pula Pn Atikah ni? I mencari biodata Pn Seri Azah Aziz