Thursday 12 February 2009

Hari-hari terakhir seorang LO

I can't wait to return to my office tomorrow!

Why? I'm tired and I'm sooo exhausted! Both physically and mentally.

Kurang lebih seminggu aku diberi tugas sebagai liaison officer kepada salah satu tetamu negara. Kali ini, tugasan tersebut adalah lebih mencabar kerana personaliti yang aku "jaga" melampau sempoinya.

"Relax. Don't worry too much. Need not to hurry", tuturnya setiap kali dia lambat ke sesatu acara.

"Kau betul-betul penyabar orangnya!"

Pujuk beberapa liaison officers setiap kali kami sempat bernafas dengan selesa di celah-celah acara yang dihadiri pelbagai pembesar dari segenap ceruk dunia. Sempat juga kami bertukar-tukar pandangan tentang ragam dan kelakuan tetamu yang kami jaga. Ada yang cerewet, ada yang rumit, ada yang santai, ada yang diam membatu, ada yang tersengih sahaja.


Di samping itu, kami juga dapat belajar seperkara dua tentang ekonomi dunia. Sekurang-kurangnya itu yang aku dapati daripada tugasan ini. Aku belajar mengenal tentang inflation targetting tool yang diguna pakai oleh sebilangan negara, dan juga baik buruknya sehingga ia dikritik hebat oleh Professor Stigliz.

Aku juga belajar tentang pandangan yang memandang serong kepada keghairahan beberapa negara yang membina bangunan-bangunan pencakar langit, yang dianggap tidak kos effektif pada saat dan ketika ini. Biarpun aku kurang yakin akan hujah mereka, tetapi pandangan tersebut wajar dihormati.

"Kau ke yang jaga tuuuuuuut?" tanya bos aku, semasa kami berselisihan dua hari sudah. Aku mengangguk sambil menguntumkan senyuman kecil. Bos aku cuma tergelak kecil sebelum menasihat aku agar banyak-banyak bersabar. Nasihat yang serupa juga aku terima daripada beberapa Pengarah yang lain.

Ini membuatkan aku tertanya-tanya, does everyone know in the bank know about this???

Bagi aku setiap pengalaman yang aku kutip adalah sangat bermakna. Harap-harap ianya akan mematangkan diri ini in my pursuit of betterment. Dan aku berdoa agar Tuhan akan menjadikan aku seorang hambanya yang merendah diri dan tidak mendatangkan kerumitan kepada orang lain.

Aku rasa statement of the year 2009 ialah "I want my car. I do not want my LO!"

Oh, I can't wait to finish the final day of my LO job today. What an experience!


p/s: I was a bit pissed off yesterday with the poor service at the check-in counter of the Singapore Airlines!

5 comments:

Zetty said...

hari tu ada baca kat paper yg BNM adalah antara yg terbaik di dunia.

tahniah buat anda dan rakan2 sekerja!

Mus The Great said...

mentioning that fact to miron is bad for your friendship, Zet!

ukanera arenaku said...

zetty:
thanks dear. tersipu2 ni!

mus:
amboi... petik suis nampak!!! hehehe. have u fully recovered?

looka80 said...

badril - well done mate.

ukanera arenaku said...

sham:
thanks, mate. how's ur emceeing? dgr ada latest job?