Tuesday 24 February 2009

Dabong Trip 2009

Dabong? Dabong what?

Hujung minggu lepas aku dan beberapa orang rakan telah ke Dabong Kelantan. Kami ke sana dengan menaiki Eskpres Wau. Oleh sebab tidak berapa percaya akan kepatuhan masa oleh KTM, seorang rakan kami, hampir-hampir tertinggal keretapi. Adegan kejar mengejar tamat apabila dia berjaya menaiki tren di stesen keretapi Seremban.

Kami tiba di Dabong, iaitu satu stesen selepas stesen Gua Musang kurang lebih jam 7.45 pagi. Dabong adalah satu pekan kecil yang tenang dan agak usang. Stesen keretapi itu boleh dikira sebagai pusat pekan Dabong.

Tujuan kami ke situ adalah untuk meninjau-ninjau Gunung Stong State Park. Ini kerana kami berhajat untuk mengadakan satu ekspedisi untuk rakan-rakan sekerja.

Sesudah sarapan pagi, kami dibawa oleh Pok Nik dan Ja (juru pandu arah terlatih) ke Gua Ikan. Di sana, kami meneroka keindahan ciptaan Ilahi dalam Gua Gelap, Gua Keris, Gua Pagar dan Gua Ikan. Malang sekali, vandalisme telah mengotori Gua Ikan!

Kemudian kami ke pusat pekan Dabong semula untuk menikmati makanan tengahari.

Sebelah petangnya, stamina kami diuji sedikit dengan mendaki kaki Gunung Stong untuk ke Air Terjun Jelawang. Ini adalah air terjun tertinggi di Asia Tenggara. Menurut Ja dan Pok Nik, ia setinggi 450 meter.

Kami padamkan kepenatan dan keletihan dengan bermandi manda, dengan kedinginan air terjun Jelawang ataupun juga dikenali sebagai air terjun Stong.

Kurang lebih jam 5.30 petang, kami bergerak pulang ke rumah rehat Pok Nik. Pok Nik adalah pegawai WWF yang telah melepaskan kerjaya sebagai banker dengan salah sebuah institusi kewangan luar negara bagi menumpukan seluruh tenaga untuk memantau dan merangka strategi menjaga dan memulihara khazanah alam di Dabong ini.

Selepas makan malam, kami terus bergerak ke stesen Dabong untuk menaiki keretapi, pulang ke Kuala Lumpur.

Secara amnya, Dabong adalah satu produk eko pelancongan yang berpotensi tinggi. Namun, pihak berkuasa perlu belajar daripada their counterparts in Sarawak, dalam hal-hal mengurus produk eko pelancongan yang berkesan dan cekap.


Note: Picture no. 2 is contributed by Lat and Pictures no. 3, 13, 14 and 21 are belonged to Jocko.

p/s: Aku lebih menyukai filem The Curious Case of Benjamin Button daripada Slumdog Millionaire kerana plot ceritanya yang kemas, produksinya gah, sinematografinya yang indah, arahannya yang berkesan, betul-betul seimbang dengan lakonan yang berkesan daripada para pelakonnya.

6 comments:

Mya said...

alaaa u pun dh update! i ketinggalan la nie. huhu...

ukanera arenaku said...

tulah... cepatlah update! i'm sure ur pictures lagi chantek2!

Mus The Great said...

wei, bglah full review...takkan cenonet jer...huhu

Jocko said...

pantas sungguh si hasmiron

Alex Madina said...

best nya explore gua....

ukanera arenaku said...

mus:
dah karang malam tadi kat umah tapi tak upload lagi.

jocko: kau lagi pantas! hehehe

alex:
lama tak dgr cerita. sihat? believe me, we have world class eco-tourism products! cuma marketing and management je kureng!