Thursday 7 March 2013

Ulang Terbit: Duda dan Janda

Sementara menanti minda ini bangkit untuk menukilkan sajak-sajak terbaru, izinkan aku menyiarkan kembali koleksi sajak peribadiku di Aku dan Sajak untuk segmen Ulang Terbit, pada setiap hari Khamis.



Duda dan Janda

Kasihan aku perempuan itu 
lakinya lari dari rumah 
leburkan sedarsawarsa kasih sayang 
lenyapkan impian bahagia 
tinggalkan geram, sedih dan derita. 

Kasihan aku lelaki itu 
terpaksa tinggalkan dua anaknya 
dengan perempuan, isteri dan ... 
bersama dendam dan cinta yang berbaur-baur. 

Jantan dayus, kata perempuan itu 
Isteri celaka, tutur lelaki itu. 

Kasihan aku perempuan dan lelaki itu 
yang ditemukan untuk dipisahkan 
yang dipadankan untuk bermusuhan 
betul kata Tuhan: 
lelaki-lelaki baik adalah untuk perempuan-perempuan baik 
perempuan-perempuan baik adalah untuk lelaki-lelaki baik. 

  
Hasmi Haron 
Kuala Lumpur, MALAYSIA 
27 Julai 2004 
9:33 

No comments: