Thursday 19 March 2009

Sirah Junjungan Tahajud Cinta

Kalau tidak, aku sepatutnya ke gerai KY untuk meraikan hari ulang tahun Eijam. Akan tetapi aku telah berjanji dengan tujuh orang rakan sekerja (Juita, Rina, Anis, Fin, May & Melor) untuk menonton karya terbaru Eirma Fatima (since when she changed her "commercial" name?), Sirah Junjungan Tahajud Cinta.

Dan terima kasih daun keladi kepada Kat (and of course, housemate) yang membantu dalam pembelian tiket dan mendapatkan best seats for us! Tocheh... tocheh...

Artis jemputan kali ini adalah Dato' Siti Nurhaliza dan penyanyi daripada kumpulan nasyid, Brothers.



Secara peribadi, aku berpendapat bahawa naskah ini adalah terlalu berat untuk dipentas kerana banyak peristiwa penting dalam kehidupan Rasulullah. Jadi, keputusan untuk mengangkat sesatu peristiwa itu memerlukan pertimbangan yang teliti.

Dan susur galur Nabi Muhamad saw, yang selama 63 tahun itu banyak dibantu dengan narration daripada tukang cerita, yang kalau tak silap aku ialah Nazri, bekas vokalis kumpulan nasyid, Raihan.

Memandangkan teater Islam mempunyai beberapa tuntutan syarak, di sini diuji kreativiti Eirma untuk bercerita tanpa ditonjolkan susuk lakonan Rasulullah dan para sahabat. Lantas, mana-mana babak yang membabitkan Rasulullah, hanya suara yang mengujarkan sabda-sabda Baginda yang penuh teladan lagi puitis. Begitu juga dengan babak-babak yang membabitkan Saidatina Khatijah, dan para sahabat, teknik bayang ataupun wayang kulit digunakan dengan jayanya.

Salah satu perkara yang boleh diperbaiki untuk musim akan datang ialah kecendurungan Eirma menggunakan ramai extra. Dan kekerapan pak-pak/mak-mak pacak ini menyusuri laluan yang bersebelahan dengan penonton, sedikit sebanyak mencacatkan mood penonton, setidak-tidaknya mengganggu tumpuan aku.

Selain itu, penggunaan warna yang lebih terancang bisa mengukuhkan mesej-mesej yang ingin disampaikan. Sebagai contoh, babak yang menunjukkan para pemeluk Islam yang awal, yang diseksa dengan kejam oleh penduduk Quraisy akan lebih berkesan jika ada perbezaan daripada warna pakaian di antara Muslimin dan orang kafir Quraisy.

Tahniah buat pasukan props dan multimedia yang berjaya mencantikkan permentasan dengan rekaan set yang elaborate serta slideshow yang menghidupkan lagi beberapa babak penting seperti serangan burung ababil dan perang badar.

Begitu juga keberkesanan muzik skor asal yang dimainkan oleh Okestra Seni Kebangsaan yang dipimpin oleh Mustafa Fuzer Nawi.



Secara keseluruhannya, teater muzikal Sirah Junjungan Tahajud Cinta adalah satu pementasan yang sederhana. Biarpun didokong oleh lakonan, props dan teknikal yang baik, namun kekurangan utama teater ini adalah naskahnya yang kurang menyerlah dalam mengangkat kebesaran Nabi Muhamad saw. Rata-rata babak yang dipentas kurang menonjolkan sifat-sifat terpuji Rasulullah, kecuali babak terakhir sebelum kewafatan Nabi Junjungan kita.

Mungkinkah kita sudah agak familiar dengan Sirah Rasulullah, jadi expectation kita terlalu tinggi? Bagaimana dengan 7 orang pemuda pemudi berbangsa Tionghua yang duduk di hadapan aku?

Rating: B-


p/s: Happy birthday to Zetty Julia. All the best in your undertakings. May Allah bless you with more rahmat, berkat and joy. Aamin.

6 comments:

melor oh melor...melor oh melor... said...

Haron, ada sedikit pembetulan. Narrator tu adalah pelakon teater. Tapi aku lupanya yang kuingat nama ayahnya... _____ Tahir.

Terima kasih kerana mengundang kami ke SJTC ya! :)

hurul said...

good info. kat Jb ni hampehlah iron.. none of this theatres..wish i can join you.

ukanera arenaku said...

melor:
oh ye ke? thanks, melor.

hurul:
join tak reunion kita. our 15th anniversary! :)

izal said...

nak tgk la teater ni...ade lagi ke ron?

ukanera arenaku said...

the last show was last nite lah, izal. rugi kau tgk penyanyi pujaan kau, penuh penghayatan, sampai menitis air mata.

Ummu Muhammad said...

For me, I commend Erma Fatima for even attempting. A lot can be improved but first and foremost, it is an enjoyable theater for me. Thanks for the invite!