Saturday 17 January 2009

Helo Kuching!

Setelah lebih kurang dua tahun tidak ke ibu negeri Sarawak, malam tadi aku selamat tiba di Lapangan Antarabangsa Kuching sekitar 8.20 malam. Ketika lawatan terakhir aku dahulu, lapangan terbang ini masih lagi dalam proses ubahsuai.

Tak banyak bezanya Kuching sekarang dan Kuching pada tahun 2006. Salah satunya ialah 'rumah' baru Dewan Undangan Negeri yang berhampiran dengan Fort Magherita dan Astana. Cantik betul reka bentuknya.

Pasar basah yang suatu masa dahulu mencacatkan pandangan, telah dipindahkan ke lokasi baru. Dan dengar khabar, Waterfront akan dipanjangkan lagi.

Kuching pun sudah ada shopping mall baru, The Springs dan hotel baru, Four Point, the Sheraton. Dan flyover baru! Hehehe...

Aku baru sahaja selesai mengharungi Sungai Sarawak, dengan pakej Sunset Kuching River Cruise. Nanti aku upload gambar-gambar yang sempat aku ambil. Sebelum itu, kami ke Pasar Satok. Aku tak beli apa-apa pun, melainkan kek lapis kiriman Sham dan ikan terubok masin yang dikirim oleh Ayud.

Alhamdulillah, sesi dialog berjalan dengan lancar. Habis sahaja sesi tersebut, aku segera naik ke bilik untuk istirehat sambil menanti waktu makan tengahari. Aku tak tahu kenapa, servis Hotel Hilton di Kuching tidak seperti yang aku harapkan. Malah, tidak memuaskan bagi sesetengah aspek. Nasib baik bukan keluar duit sendiri, kalau tidak, mahu sahaja aku meneladani Wadi dalam menangani masalah penginapan di hotel.

Aku tak boleh lama kerana hendak bersiap untuk makan malam. Apa-apa pun, Kuching masih lagi bandaraya kegemaran aku di Malaysia, selain Kuala Terengganu.


UPDATED:
As promised earlier, here are some pictures taken during my trip to Kuching last weekend.
















5 comments:

Unknown said...

So lucky!!! Mak pun veryd er miss kuching so much....unik kan??? :) Hope you have had a gr8 time!!!

Wadi: said...

Dear Hasmiron,

Sarawak is the only State that I have not been. Pity me aite? :) Anyway, hope we could plan something for a brief tour if you are keen. Have a good week ahead yeah.

Cheers
Wadi

looka80 said...

badril - sori ler klu nyusahkan ko ngan 'mengirim' kek lapis itew. huhu.

ukanera arenaku said...

Lee Novotny:
it was a short business trip. mmg unik kuching ni!

Wadi:
really? then, we should start planning one!

looka80:
no problemo. sedap tak? actually, it's RM11 lah, sbb i lupa sbb i bought two, then the makcik charged only RM22. nanti i pulangkan RM1 k...

Brecht said...

Oh wow such great pictures of kuching, hope i get to visit it someday B. How hv u been? Hope work and life is going as you hoped after u graduated.