Friday 27 November 2009

Aidil Adha, Melaka dan London

Hari Raya Qorban kali ini berlainan daripada yang sebelum ini.

Mungkin tak beza mana untuk keluarga aku. Except that this is the first time Mus (my brother in-law) celebrates Aidil Adha with us as a family. Also, this year Nek Chu celebrates raya without any of her children. Only her nephews and nieces, and of course cucu-cucu saudara. I know she feels sad, but she hides it quite well.

Raya ini juga, menelanjangkan dua lagi sifat keluarga di sebelah ayah aku.

"Sedihlah Kak Midah tak balik."

"Kenapa sedih?" asked my mother.

"Yelah, anak-anak Ani, dua-dua tu dia balik. Dua-dua anak si Enon pun dia balik. Anak Akak, dua-dua dia tak balik."

"Aku tak kesah. Asalkan dia, laki bini, anak beranak sihat wal'afiat, aku tumpang gembira. Kalau diorang nak balik, RM10,000 pun belum tentu cukup. Tiket lagi, wang belanja lagi, nak belanja korang makan ikan bakar lagi."

Mak saudara aku terdiam!

That's what I admire about my beloved mother. She sees the positive side of everything. Always! I hope I could emulate this trait of her. And she knows how to respond to such remark, intelligently.

Another ugly trait of my other aunt was due to ribbon. Yeap, betul tu reben. Aku pun malas nak ulas panjang. Tapi memang sejak dulu lagi, dia ni memang tak boleh tengok orang lain lebih. Aku pun dah alah dengan perangainya.

Aku pun nasihat adik-adik aku, "Udahlah... beli sahaja reben baru. Lagipun reben tu bukan milik kita pun, biarpun empunya sudah 'wakaf'kan lebihan reben itu kepada kita. Mungkin dia nak gunakan barang percuma itu untuk majlis perkahwinan anak dia, setahun dua lagi."

Sama-samalah kita menghayati kisah korban Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail. May Allah bless us with more rahmat, berkat and joy. Aamin.

Selamat menyambut hari raya aidil adha.

2 comments:

Brecht said...

hello B, apa khabar? Lama tak update blog hang ni? Busy sesangat kah? Well i hope u r well and happy. Best wishes for a successful 2010 Badril. Belgium is covered with a thick blanket of white at the moment = )

ukanera arenaku said...

hi mush. sorry for my silence. Happy new year to you and your family too. Have a blessed year ahead. Green with envy to hear, see white christmas and new year everywhere in europe!!!