Saturday 18 July 2009

Field Visit to MFI clients

When I was in Manila, I'd the opportunity to witness the operation of a MFI run by a Christian NGO - Center for Community Transformation (CCT).

Menariknya, kumpulan sasaran CCT adalah golongan wanita dan menurut jurucakap CCT, kadar pinjaman tak berbayar adalah sekitar 1.25%. [Siapa cakap orang miskin tiada kemampuan untuk bayar balik pinjaman?] Dan pinjaman yang diberikan adalah dari sekecil 1000 peso santak 100,000 peso.

We were then brought to a slum area in Manila to see the conduct of a fellowship meeting, which was held in a house of one of fellowship members for about an hour.

Mesyuarat mereka dimulakan dengan nyanyian dan ikuti dengan bacaan ikrar. Kemudiannya, fasilitator akan membincangkan satu petikan daripada kitab Injil dan ahli-ahli akan memberi pandangan masing-masing dan bagaimana nak mengadaptasi ke dalam kehidupan masing-masing. Modul untuk sesi ini disediakan oleh CCT.

Akhir sekali barulah diteruskan dengan mengutip bayaran pinjaman. Di mesyuarat fellowship ini, ahli juga mengambil kesempatan untuk membincangkan masalah-masalah dalam perniagaan yang dihadapi mereka.

Here are some pictures during the said field trip.
































5 comments:

ZaCk said...

ko post gambar ni mesti ko tak preview balik kan..
suke ko kan letak 2-3 gambar yg sama.. hehe..

ADEK FÀB said...

It reminds me of my trip to India. Anyway, did you know following the success of Slumdog Millionaire, there is now slum tourism? (Not that I'd voluntarily go on one. Maybe, maybe not).

Mus The Great said...

betul tu ack....100% setuju

ukanera arenaku said...

ZaCk: ok ok, aku dah buang those repetitive pictures. thanks, mate.

ADEK: slum tourism? well, i think i would buy the idea!

Mus: kau...! suka nak petik suis aku kan! hehehe

looka80 said...

badril - ada sesi bersama mu jgk ke kat sana? 8-)